7/24/2006

Serietidningar vs. film - En snubblande reflektion



Om jag bara tar mig tid att leta måste jag säga att jag egentligen hittar fler serier och graphic novels jag känner för än jag hittar filmer. Det finns ett outsiderperspektiv och en estetik i många amerikanska serier som är mycket mer "mig" än många filmer. Historier som jag känner för, sympatiserar med. Historier som nästan talar för mig..

Jag har en teori om att serietidningsformen numera väljs av många lyhörda berättartalanger som varken är egomaniacs nog att regissera en film eller belästa nog för att positionera en roman i vår postmoderna kanon (alltså, knixa in en historia med språk, litterär teknik och referenser som är tillräckligt "medvetna" och "nyskapande").

Film "är ett kollaborativt medium", vilket förstås ibland leder till storhet. Men det är något speciellt att bara få ta del av någons personliga vision och uttryck. Som man kan göra med vissa regissörer förstås (exempelvis Emir Kusturicas Zigenarnas tid var fantastisk på tv häromkvällen, jag ville bara gråta av upprymdhet inför hur symboliken visade sig vara en vemodig reflektion över zigenarnas öde).

Men. Det är långt mycket lättare att hitta enhetligt genomförda, visuellt intressanta berättelser och ideer i serier.

Andra kan nog tipsa bättre, men här följer mina tre nuvarande favoriter (alldeles för-googlade, bara att klicka på länken)

David Lapham - Stray Bullets
/våldsam, empatiskt om ett gäng sorgliga karaktärer i samhällets utkanter/
Christine Norrie - Cheat
/ett litet, fräscht illustrerat drama om otrohet. jag är lite av en flicka ibland, och den här är för tjejerna/
Alan Moore, Dave Gibbons - Watchmen
/en episk, storslagen klassiker, utspelar sig i USA under slutet av det kalla kriget/

Klicka här för en tråd i Bloggywoods forum med tips om bra serier.

En liten blogg med fler bra tips är kulturstress.blogspot.com

Men sen finns det förstås en hel del mer kompletta svenska och utländska serie-forum och annat som väntar där ute på nätet, bara en googlesökning bort.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: