4/27/2007

Ett enkelt sätt att ladda ner mer musik - Googla på zshare, artisten och/eller låttiteln


Amy Winehouse, vet du: Med detta nya sätt att ladda ner musik över internet så behöver man knappt lämna hemmet. Man behöver knappts ens ta på sig bh:n, så slackigt är det.

Laddar du ner musik på nätet? Vare sig du gör det lagligt, illegalt eller via den gråzon som är mp3bloggar så har jag ett väldigt bra tips att ge. Eller ja, om du vill undvika gråzoner så kanske du bör hoppa över.

Det är nämligen så att de flesta bloggar lägger upp sina låtar via sajter som zShare. Med bloggarnas ökande popularitet så har detta fått innebörden att de individuella sidorna för filer på zShare indexeras av Google (och hamnar ofta högt i sökresultat). Så därför, om du bara googlar med sökorden zshare låttitel artist eller, om titeln är unik nog, zshare låttitel så hittar du ofta din låt. Där. På en gång. Ingen väntan på att tillräckligt många ska seeda på BitTorrent. Ingen väntan på "slots" som i DC++.

Potentiellt är detta sätt också en juridisk gråzon, men troligtvis är det inte helt lagligt. Jag skulle ju kunna fräscha upp mitt minne om de senaste lagändringarna, men säg så här istället - du blir iallafall inte skyldig till att sprida låten vidare likt i de senaste rättsfallen.

Jag gillar amerikansk hiphop och ofta även något mer obskyrt. Nu senast hittade jag en intressant låt från Wynton Marsalis. Inte via zshare + låttiteln men när jag bytte till att söka på artisten kom den fram minsann.

Testa själv med följande exempel:
Sökning efter zshare akon "no matter" @ Google


Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Jocke sa...

En tackar så hemskt mycket för inbjudan :)