5/09/2006

Disney och McDonalds går skilda vägar





Efter tio lukrativa år går det forna radarparet Disney och McDonalds skilda vägar. Jag vet inte om ni märkt, men de hade en liten deal (totalt 11 kampanjer varje år, 7 med Happy meal.) Enligt flertalet högt uppsatta källor som LA Times säger sig ha inom Disney så vill man inte längre associera sig med snabbmat.

Smidigt att inte säga det rakt ut, utan att läcka det till pressen.

Men flertalet högt uppsatta källor, det är några för många. Vore det inte roligt om McDonalds tyckte det, gav tillbaka, hackade ner på Chicken Little och allmänt startade lite beef. Disney och McDonalds, vilket propagandakrig det skulle kunna bli. Det vore som om republikanerna skulle gå till val mot republikanerna. Real life Stephen Colbert skulle det bli. .

Läs mer på LA Times.

2 kommentarer:

deeped sa...

Kan också ha med det faktum att Steve Jobs är största enskilde aktieägare i Disney numera och han gillar antagligen Burger King och Wimpys.

Anonym sa...

Du menar eftersom de är utmanare till den stora marknadsledaren liknande Apple är mot Microsoft?

När du ändå nämner Jobs så känns det inte helt omöjligt att han påverkat beslutet för att vill han skapa en mindre cynisk "corporate culture", och därmed förändra Disneys image i populärkulturen..

Menade du Wendy's förresten? Tvungen att googla Wimpy's, verkar vara en sydafrikansk snabbmatskedja?