7/15/2007

Tomoko Konoike för in manga och anime i konstvärlden


Chapter Two "Giant", acrylic,sumi,Japanese paper(kumohadamashi),wooden panel, 2200 x 6300 x 50 mm, 2005



En favorit, men titel och år är okända (gissar att det är en skiss till den mer färgglada "Kobiki" från 2004)..


Den japanska kulturen har en så spännande föreställningsvärld, med massor av myter och magi och skog och mörker inbäddat mitt inne i det högteknologiska. Mitt inne i vardagen faktiskt, om man får tro de japanska utbytesstudenter jag diskuterat det med. Och dess plats i populärkulturen syns om inte annat i serietidningsformen manga och de tecknade filmerna i anime.

Tomoko Konoike har tagit symbolerna, surrealismen och uttrycket från mangan och anime och gjort det till konst. Självklart är mycket av stoffet och idéerna inte helt originellt, men det är ju hur hon använder det är så jäkla effektfullt och intressant.

Jag kan inte artikulera riktigt vad jag känner för hennes bilder, men ja.. fucking great. Jag älskar stämningen och de visuella lösningarna (jag har ingen bildning och ingen att prata konst med så jag hittar på egna uttryck här). Som exempelvis dessa "daggers" som är med i vart och vart annat verk; symbolladdade element som också funkar jäkligt bra visuellt och öppnar för intressanta kompositioner.

Jag har ju då inte sett några av hennes utställningar, bara sett bilderna och läst om henne på nätet. Men damnit om jag inte kan köpa en t-shirt via något som heter Tokyo Art Beat.



T-shirt-tryck, Tokyo Art beat, 2007

Inga kommentarer: